بهداشت

تغذیه سالم

ما ایرانیان  3 وعده غذایی اصلی و 2 وعده نیمروزی در برنامه غذایی روزانه داریم .

وعده های غذایی اصلی : صبحانه ، ناهار ، شام

میان وعده ها : حد فاصل بین صبحانه تا ناهار و ناهار تا شام ( عصرانه )

پس از بیدار شدن از خواب شبانه (6 - 9 ساعت) احساس گرسنگی می کنیم وبدن به اولین وعده غذایی که صبحانه نامیده می شود نیازمند است .

صبحانه شامل : نان ،پنیر، کره ،مربا ،عسل ،تخم مرغ و...   نوشیدنی : شیر،چای، آب میوه و....

صبحانه قبل ازشروع کارهای روزانه صرف می شود . فاصله صبحانه تا ناهار میان وعده نام دارد ، که می تواند خوراکی بسیار سبک ومغذی برای بدن باشد ، مانند : انواع میوه ها ، انواع مغزها، خشکبار، یک ساندویچ کوچک ، آب میوه یا شیر، کیک یا بیسکویت .

اگر میان وعده جای صبحانه را بگیرد ، بدن کودک ازصبحانه محروم می شود و در ساعت مشخصی که باید تمایل به خوردن ناهار ( وعده غذای اصلی ) داشته باشد ، نیازی احساس نخواهد کرد . در نتیجه نظم لازم  دررژیم غذایی سالم ازبین خواهد رفت .

نکته : اگر در میان وعده ها به جای خوراکی سالم ومناسب با هله هوله ها معده فرد وبخصوص معده کوچک کودکان پرشود ، مسلمأ رغبتی به خوردن غذاهای سالم و مفید نخواهند داشت .

بسته های خوراکی آماده در مارکت ها مملو ازشکر،نمک،رنگ ها،اسانس ها،مواد نگهدارنده و... بوده و بیش ازمیوه ها، سبزیجات وساندویچ نان وپنیر کودک را جذب می کند .

* وظیفه ما بزرگسالانِ مسئولِ کودک در رابطه بااین موضوع مهم چیست ؟

کودک باید بیاموزد برای بازی کردن ، جست وخیز کردن ، پریدن ، رشد ، یادگیری و... بدن او احتیاج به انرژی دارد و این انرژی ازطریق غذا و خوراکی های لازم بدست می آید . با نخوردن یا کم خوردن مواد ضروری ،بدن کم کم به کمبود ویتامین ها،املاح و....مبتلا خواهد شد .

* میتوان برای او مثال گیاه را مطرح کرد. آب زیاد ، کم آبی و آب نا سالم ، کمبود نور خورشید وهوا ، هوای آلوده چه تأثیری بررشد گیاه خواهد داشت ؟

ونیز احتیاج ماشین به بنزین و ...

غذا خوردن زمان مشخصی دارد ونیز بایستی به مقدار و نوع آن توجه کرد . کودکی که ساعت  9:30 ساندویچ و شیر می خورد با میل و رغبت ناهارش را می خورد . اما کودکی که همین تغذیه را ساعت   11:30 می خورد مسلما میلی به خوردن ناهار نخواهد داشت . با مشارکت کودک در تهیه وآماده سازی غذا آنان بیش ازپیش به خوردن راغب می شوند . بهتر است برای فرزندان دلبندتان خوراکی تازه را بعنوان میان وعده قرار دهید تا غذای سالم خوردن را بیاموزند . همه ما می دانیم اگر فردی به خوردن خوراکی های کم ارزش از نظر کیفیت غذایی عادت کرد وتنها یاد گرفت برای رفع گرسنگی معده اش را پرکند در بزرگسالی میبایست با مشکلات فراوانی دست وپنجه نرم کند . پیشگیری بهتر از درمان است، درد ورنج به همراه ندارد پس ،از امروز به فکر سلامتی ِ حال وآینده کودکان دلبندمان باشیم .

متأسفانه گاهی برخی از والدین باشیوه های غلط کودک را مجبور به خوردن می کنند .

والد : اگر غذاتو تمام نکنی ..............

والد : باید همه غذاتو بخوری وگرنه ...............

با این روش غلط به کودک یاد می دهیم که غذا نیاز بدن نیست بلکه، وسیله ای است برای رسیدن به خواسته هایمان . کم کم او هم این کار رابا ما خواهد کرد .

کودک : به شرط این غذامو می خورم که ..........

کودک : من این غذا رو می خورم پس تو هم باید .............

*با تحت فشار قراردادن کودک دراو حساسیت ایجاد نکنیم . به زودی کودک خواهد فهمید که چگونه با نخوردن رفتار والدین را کنترل یا تلافی کند و یا همه توجهات را به خود جلب کند . کودکی که امروز به زور واجبار و با شرط غذا می خورد، زمانی که ما حضور نداریم علیرغم نیاز بدنش آیا بازهم چیزی خواهد خورد؟ آیا قراراست همیشه کسی مانند پلیس وبازرس غذا خوردنش راکنترل کند؟ مسلماً چنین نخواهد بود .

 پس شیوه صحیح چگونه خوردن ، چه غذایی خوردن ، چه مقدار، چه زمانی و کجا غذا خوردن را به کودکان بیاموزیم ، تا دراین امر مهم وحیاتی مستقل شوند و مهمتر اینکه ساعتی توﺃم با آرامش و لذت را تجربه کنند .

با این تفاسیر ساعت حضور در مدرسه زمان مناسبی برای تغذیه (میان وعده) است نه خوردن صبحانه وناهار.

 

 

 

***************************************************************

 

مناسب ترین مسواک برای کودکان

الیاف مسواک بزرگسالان باید نرم تا متوسط باشد و سطح الیاف مسواک که با دندان در تماس است دارای تیزی نباشد.

الیاف مسواک باید دارای نظم باشند؛ یا در یک سطح باشند یا برشی منظمی داشته باشند.

افرادی که تحت درمان ارتودنسی ثابت هستند و دندان‌هایشان با سیم پوشانده شده است باید از مسواک‌های مخصوص ارتودنسی استفاده کنند چراکه سطح الیاف این مسواک‌ها در محل وجود سیم‌ها برش خورده تا بتواند سطح دندان را بهتر تمیز کند.

این افراد باید از مسواک‌های بین دندانی که به صورت کوچک و مخروطی شکل هستند برای پاک کردن بهتر دندان‌ها استفاده کنند.

سطح الیاف مسواک ممکن است مدل های مختلفی داشته باشد که این مدل‌های مختلف به منظور پاک کردن سطوح جونده و بین دندانی یا سطوح پشتی آخرین دندان مثل دندان عقل کاربرد دارد.

نکته اصلی در بهداشت دهان و دندان، نحوه مسواک زدن، تعداد دفعات و زمان مناسب آن است و شکل الیاف یک موضوع کمکی در کنار آنهاست.

 

***************************************************************
4 روش برای جلوگیری از سرما خوردگی

آیا تاکنون به این موضوع فکر کردید که چرا معمولاً در پاییز و زمستان بیشتر از فصول دیگر سال سرما می‌خورید؟ اگر می‌خواهید پاییز و زمستان خود را بیمه کنید و دچار سرماخوردگی نشوید، بهتر است ۴ روشی را که در ادامه مطلب برای جلوگیری از سرما خوردگی بیان شده، به کار گیرید.

1.  قرارهای خود را در فصول سرد حتی الامکان در فضای باز بگذارید!

باور عموم بر این اساس است که برای جلوگیری از سرماخوردگی بهتر است در فضای بسته و گرم بمانیم ولی مشکل اینجاست که باکتری‌ها و ویروس‌ها در فضای بسته باقی می‌مانند و احتمال انتقال بیماری و این ویروس‌ها در فضای بسته به مراتب افزایش می‌یابد و این در حالی است که در فضای باز، جریان هوا به ویروس‌ها اجازه نمی‌دهد که در محیطی بمانند.

بنابراین بیرون رفتن و خارج شدن از فضای بسته نه تنها شما را از شر ویروس‌های ساکن در آن محیط نجات می‌دهد بلکه اگر بیرون رفتن شما با حرکات ورزشی و یا پیاده روی همراه شود باعث بالا رفتن سیستم ایمنی بدن شما می‌شود زیرا تحقیقات نشان می‌دهند ورزش هم باعث ارتقا قوای فیزیکی و هم ارتقای سطح ایمنی و حفاظتی بدن می‌شود.

2. آرامش روانی باعث جلوگیری از سرما خوردگی می‌شود

شاید شما هزاران دلیل برای اینکه زمان کافی برای استراحت ندارید داشته باشید، ولی عدم داشتن استراحت کافی و سلامت روانی می‌تواند هزینه‌های سنگینی به شما تحمیل کند. مضطرب بودن باعث ترشح هورمون‌های مرتبط با استرس می‌شود که موجب ضعیف شدن بنیه بدنی شما در طول زمان می‌شود و سیستم دفاعی بدن شما در برابر آنفولانزا و یا سرما خوردگی ناکارآمد ظاهر می‌شود. بنابراین زمان کافی را در طول شبانه روز به آرامش و سلامت روانی خود اختصاص دهید.

3.دستهای خود را بشویید

شستن دستهایتان تا حدود زیادی از انتقال ویروس به بدن شما جلوگیری می‌کنند زیرا با لمس کردن اشیا مختلف در طول روز این ویروس‌ها به راحتی می‌توانند به سطوح دستان شما منتقل شوند. در شست و شوی دستانتان دقت کافی را به خرج دهید. از آنجایی که احتمال وجود ویروس بر روی سطح صابون‌ها وجود دارد حتی الامکان سعی کنید از مایع‌های دستشویی استفاده کنید که دست‌تان با آنها تماسی نداشته باشد. انتقال ویروس‌ها در محیط‌های مرطوب در مقایسه با محیط‌های خشک آسانتر صورت می‌پذیرد، بنابراین سعی کنید بعد از شستن دست‌هایتان با حوله‌های پاکیزه و عاری از آلودگی آنها را خشک کنید و نه با لباس‌هایتان.

4. خواب کافی داشته باشید

تحقیقات نشان دهنده این هستند که مقدار خواب مورد نیاز برای هر کس در طول شبانه روز تفاوت دارد، اما مدت خواب کمتر از 7 ساعت در طول شبانه روز می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس سرما خوردگی را تا سه برابر افزایش دهد. از طرفی دیگر فقط زمان آرامش و سکوت برای ما در طول شبانه روز در شب‌ها زمانی است که دراز کشیدیم، ولی دقیقاً در همین زمان به‌صورت ذهنی سعی بر تحلیل مشکلاتمان داریم که باعث می‌شود مغز و ذهن به خواب فرو نروند، بنابراین به هنگام شب سعی کنید ذهن‌تان را از موضوع‌ها و مسائل روزانه خالی کنید تا بتوانید سریع تر و آسان تر به خواب فرو بروید.

 

 

 

 

 

آخرین اخبار:
پیوند های مفید:
تماس با ما:

آمادگی و دبستان غیر دولتی پیشتازان آموزش شهرستان بابلسر
01135330663,01135330662,09111167570
بابلسر - پشت اداره برق - آمادگی و دبستان غیر دولتی پیشتازان آموزش
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی هنری هدایت فرهیختگان جوان می باشد.
برای استفاده بهینه از این وب سایت از مرورگرهای مدرن مانند IE 9+ ، FireFox یا Google Chrome استفاده نمایید.